fredag 25 september 2009

Avstickare - Nyhamnen

Carlsgatan västerut - blivande A-läge?

För tjugo år sedan var kvarteret runt Vintergatan en plats för anarkistiska svartklubbar. Nu är det ett eldorado för älskare av gamla möbler och prylar: i ena änden av kvarteret finns Sopstationen och i den andra hittar man Nirvana. Ställena representerar också ytterligheterna i loppis-universat vad gäller utbud och priser.

Om tjugo år kommer kvarteret att vara mittpunkten i en sprudlande, citynära stadsdel - i alla fall om Stadsbyggnadskontorets visioner slår in. Carlsgatan, som sträcker sig i väst-östlig riktning från Skeppsbron till Frihamnsviadukten, föreslås bli huvudstråket genom området. Då kommer det mesta som syns på bilden ovan vara rivet. Kvar blir det så kallade Kryddlagret, med sina karaktäristiska tegelflyglar. Det är här Sopstationen nu har sina lokaliteter, men det lär inte längre vara aktuellt när planerna på ett nytt kontorskomplex, med Kryddlagret som front, blir verklighet.

Nu Sopstationen, snart kontor?

Över huvud taget tänker man sig i översiktsplanen, från maj 2006, en hög grad av nybyggnation i stadsdelen de närmsta decennierna. Nya bostads- och kontorshus ska fylla på i kvarteren runt Slagthuset ut mot Nyhamnen. En del ska dock bevaras, bland annat det här fräcka huset i samma kvarter som Sopstationen:

Nu är det en bedagad skönhet - ganska risig faktiskt - som av en skylt att döma används som träningsplats för polisens hundar. Ett perfekt ställe för ett frilanskollektiv av något slag.

Till skillnad från i Helsingborg, där man rev de gamla spannmålssilosarna när Norra Hamnen bebyggdes med bostäder, verkar man här vara inne på ett helt annat spår: "Lantmännens nuvarande silobyggnad i kombination med en ny platsbildning invid Jörgen Kocksgatan föreslås bli detta områdes kännetecken utåt".

Längre österut mot Frihamnsallén ska det bara bli kontor och andra verksamhetsbyggnader. Området ingår i huvudbangårdens riskområde och kan inte användas för boende. Det innebär med största sannolikhet att den här pärlan får vara kvar:

De riktigt attraktiva och högklassiga byggena tänker sig planerarna i närmre kontakt med vattnet, närmare bestämt längst ut på den långa landremsa som skiljer Nyhamnen från Frihamnen och som slutar i en udde ut mot Hamnpaviljongen. Vägen ut går genom hamnområdet och förbi stora moderna spannmålssilosar. Det är en hamn i full verksamhet, som minner om Malmös långa historia av handel över haven.


Längst ut finns det nu en park, men läget är förstås enormt tilltalande för ett nytt bostadsområde. Åt ena hållet öppnar sig vyer över hamnen och havet, åt andra har man utsikt över det som faktiskt börjar likna en malmöitisk skyline.



Nu ligger den här udden helt off, men det tänker man sig åtgärda med en gång- och cykelbro mellan Hamnpaviljongen och Smörkontrollen. En gästhamn ser man förstås också framför sig här. Hade bron funnits nu hade jag snart varit tillbaka på Skeppsbron, där min tur började vid Carlsgatan, och då kanske jag hade känt hur "den sekvens av offentliga rum som tar sin början vid Triangeln och Södra Förstadsgatan får en värdig avslutning ut mot hamninloppet".

Vackra ord, vars uppfyllelse ligger långt fram i tiden. Jag styr hojen tillbaka genom hamnen, gnetar mig över Frihamnsviadukten och är snart tillbaka i Norra Sorgenfri. Men jag har en känsla av att jag kommer att återvända till det här grannskapet snart, och då inte enbart för att shoppa på Sopstationen.

Källa: Nyhamnen - förslag till fördjupad översiktsplan (Öp 2025). Malmö stadsbyggnadskontor maj 2006

2 kommentarer:

  1. Nu är du ju nere i mina jobbtrakter och rotar. När jag var på jobbet förra veckan stod vi precis och tittade ut mot saltlagret som håller på att byggas om med David som projektledare. Ser fint ut på häll. Därbakom byggs på den nyaa färjeterminalen som ska ersätta den som används av Finnlikn/Nordö idag. Det du berättar om bostäder mm känns igen från det glada 80-talet när slakthuset "byggdes" då var det också stora planer på bostäder längs kanalen vid järnvägen och även ute vid oss med plats för skolor mm. Vi får se hur lång tid det tar denna gång. Läget är ju unikt. Havet på ena sidan och centralen 2 min på andra sidan. Kanske trycket är större denna gång.

    SvaraRadera
  2. Ja, läget är attraktivt - inte minst med närheten till Västra Hamnen och högskolan som inte existerade då. Jag tänker ofta på Nordform90 - som ju då försiggick lite grann i utkanten där på Hjälmarekajen men som kanske ändå blev nåt slags startskott för utvecklingen av hamnområdet.

    Det kommer att hända mycket i de krokarna närmsta decenniet, efter att citytunneln är klar. Om man får tro Malmös visionära planer kommer det att byggas överallt, där och i Norra Sorgenfri och inte minst i Hyllie. Så kanske det inte kommer bli (jo, i Hyllie förstås), men det är en spännande tid i Malmö just nu

    SvaraRadera