lördag 15 januari 2011

Bostadspolitisk brännpunkt

Dagens nummer av Malmö Fria (15/1) handlar till stor del om byggandet av nya bostäder och bostadspolitiken i Malmö. Exemplet man utgår från är Norra Sorgenfri och planerna på att bygga uppemot 3 000 nya bostäder här. I kommunens planprogram står det att man vill ha minst 20 % hyresrätter sett till totalen, det vill säga 600.

I artikeln säger Anders Rubin, stadsbyggnadsnämndens ordförande och tillika kommunalråd för boende och infrastruktur, att på den mark kommunen äger (det vill säga Kvarteret Spårvägen) satsar man på att det ska bli 50 % hyresrätter. Med nuvarande lagstiftning går det inte att styra vilka upplåtelseformer som privata fastighetsägare bygger för.

Riksbyggens planförslag för Brännaren 2. En blivande bostadsrättsförening.

Det är en nyanserad och problematiserande artikel. Bland andra Hyresrättsföreningens bostadspolitiska utredare, Riksbyggens projektledare och en företagare som är verksam i området får komma till tals. Och förstås "Norra Sorgenfriområdets egen bloggare", som Julia Svensson säger på Sydsvenskans kultursida.

Jag tycker i mitt uttalande att det är ett problem att det byggs så många bostadsrätter och så få hyresrätter i området. Det tycker jag fortfarande. Men det är förstås inte en enkel eller entydig fråga, som bara handlar om upplåtelseformen. Det handlar i grund och botten om vad det kostar att bo (och förstås vilka som har möjlighet att låna pengar till insatsen, eller få en borgenär som kan gå i god för hyran). Om det byggs billiga bostadsrätter är det inte per definition sämre än att det byggs dyra hyresrätter. Problemet är väl att det inte byggs billigt överhuvudtaget, och särskilt inte billiga bostadsrätter. Och att billiga bostadsrätter, i den lilla mån de byggs, snabbt stiger i pris på den snabbt snurrande bostadsmarknaden.

De senaste veckorna har bostadsbrist och byggande fått mycket uppmärksamhet, bland annat här. Norra Sorgenfri och vad som händer här hamnar i brännpunkten för en angelägen, komplicerad och konfliktfylld debatt som bara befinner sig i sin linda.

10 kommentarer:

  1. Och vi räknar med att du ska driva den debatten i rätt riktning!

    SvaraRadera
  2. Susanna Lundberg15 januari 2011 14:03

    var kan jag läsa/följa en debatt om orsakerna till de dyra boendekostnaderna? Ska snart tillträda i MKB:s styrelse och vill ha massor av underlag!

    SvaraRadera
  3. @Susanna: jag är inte så insatt i hur och var debatten förs. En som säkert vet mer är Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare på Hyresgästföreningen. Sök också upp jagvillhabostad.nu och se vad de har att komma med. Någon därifrån var med på Akyuellt i förra veckan och debatterade med bostadsministern om bostadsbrist/höga boendekostnader. Inslaget handlade just om att det byggs för lite och för dyrt.

    Här är några länkar som kanske kan ge lite

    http://peterlandersson.blogspot.com/2010/12/bostadspolitisk-debatt-och-loften-om-en.html

    http://www.hemhyra.se/Sidor/Bodebatt-i-helgen.aspx

    http://barbroengman.blogspot.com/2010/12/bygg-med-pristak.html

    http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6400000000000004&conference=10400000000000019&posting=19500000005610613

    SvaraRadera
  4. Jo just det, på Newsmill finns det också en del, som man kunde misstänka:

    http://www.jagvillhabostad.nu/text/2011/01/folj-debatten-pa-newsmill

    SvaraRadera
  5. Hej alla,

    Jag är en privat långivare, jag erbjuda lån till 3% detta är ett legitimt företag med heder och skillnad är vi redo att hjälpa dig i alla finansiella problem som du är vi erbjuder alla typer av lån så om du är intresserad av detta lån erbjudande vänligen kontakta oss på vår e-post: wagner_firm1@blumail.org

    Också ge följa uppgifter så att vi kan gå vidare med lånet omedelbart.

    Namn:
    Belopp som krävs:
    Varaktighet:
    land:
    Syfte med lån:
    Månadsinkomst:
    Telefonnummer:

    Kontakta oss med ovanstående uppgifter om vår e-post: wagner_firm1@blumail.org

    Hälsningar till er alla.

    SvaraRadera
  6. Hallå

    Ansök om en snabb och bekväm lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt på ett billigast ränta på 3%. Inte att kontakta oss idag via: credithome@blumail.org med lånebeloppet behövs som vår lägsta låneerbjudande är 1,000.00 till något val av lånebeloppet. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få ett lån från oss ...

    Lån Sökande Detaljer

    (1) fullständiga namn:
    (2) mängd som behövs som lån:
    (3) Lån varaktighet:
    (4) Telefonnummer:
    (5) Land:
    (6) Stat / provins:

    OBS: Alla svar ska skickas till: credithome@blumail.org för snabb bearbetning.
    Tack

    Herr Elias Roland

    SvaraRadera
  7. Mina bröder och syster över hela världen, jag är fru Boo Vete från Kanada; Jag var i behov av lån någon månad sedan. jag behövde ett lån för att öppna min restaurang och bar, när en av min långa tid affärspartner presentera mig för denna goda och förtroendefull lån långivare Mr.Smith som hjälper mig med ett lån, och är räntan är mycket låg, tack och lov idag . Jag är nu en framgångsrik affärsman, och jag blev användbar. I livet för andra, håller jag nu en restaurang och bar. Och ca 30 anställda, tacka Gud för mitt liv jag lämnar väl idag en lycklig far med tre barn, tack vare er Mr.Smith Nu kan jag ta hand om min underbara familj, kan jag nu betala min bill. Jag är nu brödet vinnaren av min familj. Om du är letar efter en förtroendefull och tillförlitlig lån långivare. Du kan maila honom via, e-post (dorosmithloanfirm@outlook.com) Pls berätta för honom Mrs Boo vete från Kanada introducera dig till honom. TACK

    SvaraRadera
  8. Mina bröder och syster över hela världen, jag är fru Boo Vete från Kanada; Jag var i behov av lån någon månad sedan. jag behövde ett lån för att öppna min restaurang och bar, när en av min långa tid affärspartner presentera mig för denna goda och förtroendefull lån långivare Mr.Smith som hjälper mig med ett lån, och är räntan är mycket låg, tack och lov idag . Jag är nu en framgångsrik affärsman, och jag blev användbar. I livet för andra, håller jag nu en restaurang och bar. Och ca 30 anställda, tacka Gud för mitt liv jag lämnar väl idag en lycklig far med tre barn, tack vare er Mr.Smith Nu kan jag ta hand om min underbara familj, kan jag nu betala min bill. Jag är nu brödet vinnaren av min familj. Om du är letar efter en förtroendefull och tillförlitlig lån långivare. Du kan maila honom via, e-post (dorosmithloanfirm@outlook.com) Pls berätta för honom Mrs Boo vete från Kanada introducera dig till honom. TACK

    SvaraRadera
  9. DIREKT SERVICE ONLINE FIRM
    HUVUDKONTOR --- Richmond Road, Worthing, Storbritannien
    E-post - [directserviceonlinefirm@gmail.com]
    -------------------------------------------------- -------------------------
      Vi ger ut lån från intervallet $ 1.000 till $ 90,000,000.at intresse
    2% ränta.

    Intresserade kunder bör vänligen fylla vårt formulär nedan-

    NAMN--------------
    LAND-----------
    ADRESS--------------
    Lånebeloppet BEHÖVS -------
    SYFTET MED LÅN ------------
    SCAN och bifoga din identitet CARD--
    OFFICE / hemtelefonnummer -----------
    KÖN---------------------------

    Vårt företag utskick kontaktlådan är
    via-[directserviceonlinefirm@gmail.com]

    ROSE WILLIAMS
    E-post - [directserviceonlinefirm@gmail.com]
    DIREKT SERVICE ONLINE FIRM

    SvaraRadera
  10. behöver du en äkta lån i affärssyfte eller för att betala din skuld kontakt Mr Kellie Wilson nu för äkta lån via e-post: Oceanicfinance113@gmail.com

    SvaraRadera