onsdag 5 januari 2011

Om Mykorrhiza, skejtare & Norra Sorgenfri Nu på Sydis-kulturen

Julia Svensson - frilansande skribent med inriktning på stadsplanering och tillika medarbetare på Sydsvenskans kulturredaktion - har läst min artikel i senaste numret av Subaltern. Hennes notis på dagens kultursida (5/1 -11) utgår från några av linjerna i artikeln och har fått rubriken Domesticerade rebeller. Den handlar till största delen om guerillaodlarna i nätverket Mykorrhiza.

Vilket påminner mig om att jag har en massa bilder från sommarens odlarmödor i Enskifteshagen. Jag har aldrig lyckats få någon ordning på dem. En anledning till det är att jag slarvade med att ta allas namn när det begav sig. Jag tror emellertid att Mykorrhiza-aktivisterna använde några av bilderna vid en utställning under Möllevångsfestivalen, så jag gör antagandet - och hoppas - att ingen kommer att ta illa vid sig om de publiceras här. Därför: ingen nämnd, ingen glömd - här är några bilder från början av juni 2010:


Det blev inget blogginlägg om odlingarna i Enskifteshagen i somras, men väl en artikel i Malmö Fria Tidning.

Hur det gick med själva odlingen? Till slut satte Gatukontoret upp det utlovade staketet. Om det blev något vatten draget är mer oklart, vilket kan ha försvårat odlandet avsevärt under den torra sommaren. Vad som var än värre var att de jordprover som togs visade att det fanns föroreningar i marken, vilket gjorde att aktivisterna valde att inte skörda grödorna.

Vad som kommer att hända nästa säsong är väl därför högst osäkert. Kommer kommunen att sanera marken? Kommer Mykorrhiza tillbaka med nya krafter efter vintervilan? Finns det överhuvud taget förutsättningar att odla i stan om man inte är beredd att ta lite föroreningar på köpet? Och vad händer egentligen borta på Seved? Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar