Så kommer då ett vårtecken från H+-projektet. Som Helsingborgs Dagblad
nyligen rapporterade har sju vinnare i en markanvisningstävling för tomterna i
Oceanhamnen utsetts.
Läget för de presumtiva bostadshusen, på pirerna ytterst mot
Sundet, är spektakulärt. Tävlingsbidragen fokuserar följdriktigt på fasader med
rejäla fönsterytor mot havet och kajpromenaderna, som kommer att finnas utanför
stugknuten. Arkitekturen är genomgående stram och rätlinjig i formerna, även om
skiftande våningshöjder och oregelbundet utskjutande delar ska skapa en känsla
av småskalighet och variation.
Genomgående är också byggnadernas slutenhet mot omvärlden.
Alla förslagen utgår från en fyrkantig kvartersstad, där den kreativitet,
teknologi och tolerans som varit ledorden för tävlingen tycks vända sig inåt,
mot takytor med gym och grönska och mot innergårdarnas vindskyddade uteplatser.
Av visionsbilderna att döma är det inget av husen som på allvar öppnar sig mot
det offentliga liv som kommer att försiggå på kajkanterna och vid
hamnbassängerna, exempelvis med passager in i kvarteren. Hoppet tycks, som
överallt, stå till att det ska finnas kaféer och restauranger med
uteserveringar i bottenvåningarna för att skapa liv och dynamik.
De vinnande förslagen skulle kunna befinna sig i vilken
vattennära kontext som helst.
Några spår av det arbete som tidigare gjorts inom ramen för
H+-projektet, bland annat genom ett nyfiket konstnärligt utforskande av
platsens unika egenskaper och berättelser, syns inte till. Inga bohemiska
rostiga containerbyggen har ritas in i den välordnade strukturen.
Det är kanske inte så konstigt. I HD-artikeln om
markanvisningstävlingen nämns att ”priset vägt något lättare” i bedömningen av
tävlingsbidragen. Det betyder utan tvekan att låg byggkostnad – och därmed låg
boendekostnad - inte är ett avgörande kriterium. Helsingborgs stad har satt ett
lägsta markpris för byggrätterna på 5000 kr per kvadratmeter bruttoarea,
oavsett upplåtelseform, vilket tycks normalt med Helsingborgsmått men ligger
rejält över riksgenomsnittet för kommunal mark. Detta driver i sig upp
kostnaden för byggprojekten, som förstås kommer att vända sig till en målgrupp
som kan betala det kvadratmeterpris som krävs för att byggherrarna dessutom ska
kunna få en gängse hög vinstmarginal. Allt detta är logiskt på en oreglerad
bygg- och bostadsmarknad.
Det är också logiskt att Oceanhamnen blivit etapp ett i
utbyggnaden av H+-området. Staden äger marken och därmed också rådighet över
hur den ska exploateras. Från början har det havsnära läget pekats ut som det
mest attraktiva delområdet av H+ för potentiella byggherrar att investera i. Om
till slut en ny detaljplan som möjliggör bostadsbyggande i Oceanhamnen går
igenom och om de byggherrar som sedan får markanvisningar verkligen genomför
sina projekt, kan det börja växa fram ett nytt bostadsområde här framåt 2020.
Det finns en omhuldad doktrin i stadsutvecklingsprojekt –
känd inte minst från Malmös Västra Hamnen – om att ett högprofilerat
bostadsområde kan fungera som dragare för mindre attraktiva stadsdelars
utveckling. Den effekten är förmodligen grovt överskattad, Malmö har sedan Bo01
blivit allt tydligare uppdelad i rika och fattiga områden. Och i den fördjupade
översiktsplanen för H+, från 2011, finns insikten att om det blir ”en alltför
homogen invånargrupp inom nybyggnadsområdena i H+ kan det medföra att mentala
barriärer med omgivande Söder och Planteringen istället förstärks”. Av
resultatet från markanvisningstävlingen att döma - och med tanke på att övriga
utbyggnadsetapper av H+-projektet kan dröja - finns en uppenbar risk att
utbyggnaden av Oceanhamnen åstadkommer just det översiktsplanen varnar för.
Det måste inte bli så. I Västra Hamnen har stadsdelens
offentliga rum kommit att användas av besökare från hela Malmö, inte alltid på
ett sätt som var menat. Men det som fanns från början var en medveten satsning
från staden på promenader längs vattenlinjerna och en öppnare kvartersstruktur.
Efter hand har publiktrycket gjort att exempelvis en reguljär badplats och
större parker har anlagts.
Samrådshandlingen inför beslut om ny detaljplan för
Oceanhamnen framhåller vikten av att kajkanterna ska vara offentlig mark. Men
det räcker inte med att bara freda en yta i en ganska isolerad stadsdel. Med
tanke på de fysiska barriärer som finns i närheten – uppmarschområdet till
färjorna, järnvägsspåren och motorlederna – behöver Helsingborgs stad
förverkliga övriga delar av H+-projektet, främst det blågröna park- och
kanalstråk som skulle binda samman Jordbodalen med vattenkanten. Här har staden
ett stort ansvar för att de stora kommunala investeringar som krävs för
sanering av mark, renovering av pirerna och skapande av attraktiva offentliga
miljöer på sikt ska komma alla stadens invånare till del - inte bara de 700
personer som beräknas bo i de slutna kvarteren mot havet.
Texten publicerad i KulturHD 22/3 2015, här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar