fredag 4 september 2009

Bussgaraget

Från hörnet Industrigatan/Nobelvägen

Bussarna har flyttat till Spillepengen. Här i kvarteret Spårvägen bodde de från 1932 till 2008. Kvar finns deras garage, utbyggt i flera omgångar, en hel del saneringsbehov och storstilade kommunala planer:

"Bussgaraget omvandlas till en mötesplats med blandade aktiviteter och attraherar en stor bredd av besökare från hela Malmö samt från regionen. Under ett förvaltarskap kan till exempel fritidsaktiviteter, kulturutbud, nöje, handel och bostäder samsas i Bussgaraget. /.../

För att byggnaden ska fungera som en social mötesplats för olika besökare, är det viktigt att utforma Bussgaraget så att det finns visuell och fysisk närhet mellan de olika verksamheterna samt att olika aktiviteter vetter mot en gemensam offentlig gata eller plats. Ett exempel som kan fungera som förebild är omvandlingen av Spitalfields Market i London. /.../
Området kring bussgaraget används för evenemang av skilda slag i ett tidigt skede. Arrangemangen fungerar som en katalysator för områdets omvandling och gör att allmänheten får upp ögonen för Norra Sorgenfris kvaliteter. Aktiviteten gör området både tryggare och intressantare. De stora ytorna ger möjlighet för evenemang såsom konserter, marknader, filmvisningar och stora konstinstallationer."

Källa:
Malmö stads hemsida om Kvarteret Spårvägen

Det är alltså här den ska börja, den sprudlande utvecklingen. Bussgaraget ska bli DU med Malmöborna. Kanske kan vi komma att älska det, ungefär som vi efter att ha sett arkitekten Sten Samuelson som en förfulare av den malmöitiska stadsbilden nu börjat älska honom (eller?). Samuelsson har satt sitt bomärke även här - tillsammans med arkitekt Fritz Jaenecke ritade han de senare utbyggnaderna av garaget.

Men det började alltså 1932, med två garage längs med Celsiusgatan:

Lite senare byggdes ytterligare två, lite lägre skepp till mot söder. Bortom dem ser man också den sista tillbyggnaden, ritad av Samuelson/Jaenecke och uppförd 1968:

Samuelson/Jaeneckes första tillbyggnad skedde österut, mot Nobelvägen, i mitten av 40-talet. Här ser vi Celsiusgatan sydöst mot Nobelvägen, ett klassiskt hörn av Malmö:

Från Nobelvägen/Industrigatan.

Slutligen, hela Samuelson/Jaenecke-komplexet i sin utsträckning. Fulsnyggt, kanske är ett ord som dyker upp:


Det är svårt att sia om framtiden. Idag känns kommunens färggranna multikulti-drömmar avlägsna, medan grävskoporna går loss på byggnaderna utanför bildens vänsterkant. Jämförelsen med Spitalfields Market, som ligger i Londons heta East End och där det varit marknad sedan 1600-talet... haltar något. Men vem vet? Kanske blir det här den sjudande smältdegel som kan fjutta igång exploateringen av stadsdelen så småningom.

Källa: Norra Sorgenfri. Kulturhistoriskt underlag inför planprogram. Byggnadsantikvarisk utredning av bebyggelseantikvarie Olga Schlyter. Enheten för Kulturmiljövård, rapport 2006:026

6 kommentarer:

  1. Om jag inte är helt ute och cyklar nu så tror jag att Samuelsson ritat bostadshuset som kallas för boggievagnen i hörnet Mariedalsvägen/Köpenhamnsvägen. Man skulle kunna tro att projekten legat på bordet samtidigt. (om det skulle vara Torsten Roos som ritat det så faller denna lilla teori).
    Jag är där emot rätt säker på att Eons byggnad ritats av Samark, Samuelssons kontor. Det är ju precis som du säger ingen större skönhet även om det heller inte stör. Däremot om man kikar på parkeringsplatsen så är den ganska fint utformad med en "gravhög" och lite speciell kulör belysning som skall avnjutas kvällstid.
    När jag tänker på ett område som påminner om detta så är det Camden market i London. Nu är det länge sedan jag var där, men jag vill minnas att gamla lagerhallar och liknade byggts om till kontor, loppis och annan verksamhet som gav området liv. Jag vet att man i Nacka också fått till fina miljöer av stora uppglasade industrihallar innehållandes restauranger, bibliotek mm.

    SvaraRadera
  2. Hej Johan, tack för initierad kommentar! Vet du om det finns nån bok om Samuelssons Malmö-byggnader? Jag minns bestämt att det var en utställning med modeller etc på Form/Design Center för ett antal år sedan.
    Verkstaden som nu rivs är väl också en Samuelsson-skapelse, om jag förstått den antikvariska utredningen rätt. jag var där och kikade, hallarna har bra rymd med en fönsterrad under taket som ljusinsläpp. Men nu rivs de alltså.
    Antagligen svårsanerat, med smörjgropar och allt, och så vill man ju ha bostäder i kvarteret också...

    SvaraRadera
  3. Det stämmer att Jaenecke & Samuelson (med ett s) ritade "boggivagnen". Jag tror inte det finns någon bok om Samuelsons Malmöbyggnader, men tidskriften Arkitektur hade 2001 (nr 7) ett temanummer om J&S, där finns bland annat en verkförteckning. Snart kommer en ny bok ut där man säkert kommer kunna läsa om honom: http://www.malmoskimmer.se/index.html

    Själv uppskattar jag verkligen mycket av det som Samuelson ritat i Malmö och på andra håll! Favoriter är radhusen på Bülow Hübes väg, Eurocs kontorsbyggnad i Limhamn (nu gräsligt förvandlat till lyxboendet Victoria Park) och Landskrona konsthall. Vissa av hans verk är väl mindre lyckade, som höghuset i kvarteret Mården (Kaptensgatan/Kungsgatan).

    Sen tycker jag nog att du har fotat bussgaraget från ett lite taskigt perspektiv! :) Den södra betongfasaden är ju inte så rolig (kanske byggd så för man tänkte sig fler utvidgningar i framtiden?), men fasaden mot Nobelvägen är riktigt tjusig tycker jag, med sin repetitiva uppbyggnad och tegel i fasaden.

    Slutligen, apropå Spitalfields, så tycker jag ändå att jämförelsen funkar. Måhända har där varit marknad sedan århundraden tillbaka, men många av de gamla industribyggnader man gjort om till marknad idag är enkla betongbyggnader från 1900-talet, inte helt olika vad som kan hitta i Norra Sorgenfri.

    SvaraRadera
  4. Olga - tack för uttömmande och mycket initierad kommentar! Det stämmer nog att jag inte vinnlade mig om att plåta garaget från dess bästa sida :). Det var nåt staket i vägen, om jag inte minns fel. Och så visste jag inte då att jag skulle börja göra en blogg om det hela. Alltså finns anledning att återvända, och framför allt att följa vad som händer med garagen. Tack för tips om kommande bok - jag kollar genast!

    SvaraRadera
  5. Som foredetta Malmo-bo med snart nio ar i England vill jag papeka att ombyggnaden av Spitalfileds Market i London omvandlande ett av stadens sista genuina och autentiska marknads och motesplatser till ett sjallost monster. Ett stalle som sprudlade av liv och aktivitet ar nu fyllt av trendiga butiker och diverse restaurangkedjor som erbjuder samma onodiga och ointressanta skit som overallt annars. Metall och glasschabraket som placerats i mitten av den gamla marknaden borgar for att de idrottsliga aktiviteter som brukade ta vid nar marknaden stangde for dagen inte existerar langre. Nar jag sag vad de gjort med Spitalfields Market var det sa deprimerande att jag bestamde mig for att aldrig ga dit igen. Bara en idiot skulle betrakta det dar som nagot att strava efter!

    SvaraRadera
  6. Anonym! Tack för din kommentar - den borde komma dem som planerar för en utveckling av området kring bussgaraget till del. Om jag får tillfälle ska jag framföra dina åsikter

    SvaraRadera