Det schaktas och hyvlas på ödetomten. Något är på gång. De som bor och verkar där lever farligt.
Spåren från industrieran kommer i dagen.
Lite som Pompeji. Skillnad: spåren efter den försvunna bebyggelsen är bara i dagen tillfälligt, sedan kommer de att utplånas för alltid. De nya husen och kvarteren kommer inte att referera till den struktur och de byggnader som fanns här en gång.
Nå, sådan är utvecklingens gång. Värdefulla spår efter en betydelsefull epok i Malmös historia eller "ruiner som står som förargliga monument över inledningen till den tveksamma samhällsera vi nu försöker ta oss ur" och "dekadenta industriområden" (se kommentarstråd till denna post)? Frågan är fri.
Klarade sig den här gången (lågt krypande växtlighet).
Skejtramp i farozonen. Stod dock kvar 30/6. Kan klara industrisemestern, men sedan blir det nog tufft.
torsdag 30 juni 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Antagligen är avhyvlingen som beskrivs den misantropa reflex som många "fastighetsförvaltare" lider av. På impedimentmarker som man i tjurskallig spekulation undanhållit samhället i decennier lyckas utanförskapet i bland få fäste bland ris och ruiner - även om det inte är av förkärlek till den unika floran eller av hänsyn till gamla järnvägsspår till bristningsgränsen laddade med innebörd. Men alltid när nyponros och längs nattliga myrstigar ditforslat bohag tornat upp sig såtillvida att tillvaron nått ett minimum av hemfrid är det tid att slå ner och slå sönder den bräckligt ihopfogade civilisation som utgör en potentiell PR-katastrof: Skateboardkidsen och postindustriromantikerna som gör anspråk att dela territoriet delar varken motiv eller stigma utan åtnjuter social status och eftersträvar än mer. Välformulerat eller med dyrbar videoutrustning dokumenteras det välmenta fritidsintresset och än mer det egna självförverkligandet. Mer sällan antyds konflikten med grannar som mindre desperat önskar det etablerade samhällets uppmärksamhet, vare sig i form av till lystmäte kuriösa ögon eller i form av dess ordningsivrande förlängda arm.
SvaraRaderaKami Petersen
Som textförfattare kan man välja oförståndet som ambition, visst,och då känns ju allting fel, alienerat. Men det är bara trist att läsa sådant dravel.
SvaraRadera@Kami: det är bra att fastighetsägarna äntligen gör något med sina tomter. Frågan om att tänka i helt andra banor - till exempel att göra delar av fastigheterna på båda sidor om Industrigatan till offentlig plats med möjligheter att skapa intressanta urbana parker - avsade sig kommunen redan när marken köptes av nuvarande ägare. Från detta styrs planarbetet och det pågående detalplanearbetet till bostadsbyggande.
SvaraRaderaSå är det, och naturligtvis vill Granen och Riksbyggen exploatera sin mark så att de tjänar så mycket som möjligt på den. Sådan är kapitalismen. De behöver inte för min del behandla sina ägor som de kulturminnesmärken de inte är. Staden är föränderlig och ska så vara, vilket inte minst de verksamheter och den vegetation som nu tillfälligt etablerat sig på platsen är exempel på.
Men man kunde önska att byggherrarna/arkitekterna införlivade de kulturhistoriska spår som finns på platsen i sina byggplaner. Inte för att hävda en romantisk princip om bevarande, utan för att göra stället mer levande och attraktivt.
Jag vet inte hur det skulle göras - jag är inte arkitekt eller landskapsarkitekt. Men jag tror att kunskap om platsen, förståelse för dess historia och inte minst en ordentlig portion fantasi skulle vara bra utgångspunkter. De arkitektskisser jag sett tyder inte på något annat än att man ska göra en sluten kvartersstad, med bostadshus ritade på skissbordet enligt standardmall 1A. Man får väl anta att de som utfört dem besökt Brännaren, men jag ser inga tecken på att de försökt införliva platsens topografi i sitt arbete.
Det är synd, för här riskerar man att missa en chans att göra något annorlunda.
jag tror att det här är det enda stället där jag kan få svar på min fråga... Vad är det för staty som står där nu, på tomten? En madonna med sina barn kring fötter och i famn, som är placerad där. Jag såg en man gräva och sätta dit den, men jag har ingen aning om vad det är för något. Hoppas att du kanske har svar?
SvaraRadera@Anonym: den har jag inte sett, tack för upplysningen! Nu måste jag genast dit & spana... Det finns en hel del konstyttringar på tomten - kolla upp nästa gång du passerar resterna av brandväggen, den med graffitin bredvid skaterampen. Ugnen vid tgelhuset har murats av en snubbe som heter Peirone, han har murat några till på olika håll i världen och de är liksom andligen och idémässigt sammanbundna med varandra. Jag återkommer om jag lyckas luska ut mer!
SvaraRaderaJörgen
Jättebra! Jag är galet nyfiken på vad det är för konstverk.
SvaraRadera/
Lovisa
@Lovisa: Fixat - om du inte redan sett artiklarna i tidningarna finns det nu en post om skulpturen och dess skapare
SvaraRadera