Det är en talande formulering, som kunde gälla för mycket av det detaljplanearbete som pågår på stadsbyggnadskontoret. Området vid den gamla cementfabriken ska omvandlas till stadsbebyggelse med bostäder, skola och park. I närheten ligger den gamla Dragörkajen, den ska också bebyggas. Den framtida detaljplanen DP 5134 ska upp för samråd den 12:e. Så här kan det komma att se ut på platsen där Limhamn-Dragör-färjorna fordomdags la till och ut:

Mer känd terräng är Sofielund. Hörnet Lantmannagatan/Ystadgatan är en strategisk port till området när man kommer från Möllevången, och det är också en nyckelpunkt längs det så kallade Rosengårdsstråket, gatukontorets projekt för att binda samman centrum och Rosengård. "Hörnfastigheten", står det i handlingarna, "utgör en mindre del av Briggens fastigheter i södra Sofielunds industriområde. Fastighetsägaren planerar långsam omvandling längs Ystadgatan (Rosengårdsstråket) till blandad stadsbebyggelse och vill börja processen i kv. Intäkten. /.../ Idag står befintliga byggnader tomma och den södra delen av fastigheten används som parkering. Syftet med den nya planen är att göra det möjligt att även bygga bostäder samt att öka byggrätten".
Nu anmäls detaljplanen (DP 5199) i stadsbyggnadsnämnden, vilket är första steget i en ofta lång process. Men tidsaxeln säger att planen ska kunna vinna laga kraft redan i april 2012. Och här har vi väntat länge på att någonting ska hända. Mest spännande är att se hur/om den här pärlan på hörnan - för närvarande svårt på dekis - ska få nytt liv i ett nytt sammanhang:

Jag fick se nån slags diskussionsunderlag där stadsbyggnadsfolket funderar på bostäder + en saluhall hela vägen mellan parken o Kopparbergsgatan, har de kommit vidare där?
SvaraRaderaHade en arbetskamrat som undersökte möjligheterna att öppna friskola här på 90-talet men det blev inget. Visst är det en pärla.
SvaraRaderaLimhamn omvandlas nu rejält. Det gamla industriområdet norr om färjeläget ska väl snart också bli ett nytt V:a hamnen. Spåren på stationsområdet har rivits bort. Med höghus på färjekajen är spåren från den verksamheten också borta.
@Föreningen för kollektivhus 2010: några sådana planer har jag inte sett till, men den generella planen för den här delen av Sofielund är säkert - som på så många andra håll - förtätning och blandade funktioner. Skulle det i så fall vara längs Lantmannagatan/i Saturnushuset?
SvaraRadera@Anonym: ja, frågan är ju hur mycket av de kulturhistoriska värdena från industriepoken som kommer att bevaras. Tittar man på skissen över Dragörkajen verkar man mest ha tänkt på att man kan bygga nytt nära vattnet. Så här står det i underlaget: "De allmänna kajytorna kommer iordningsställas så att ett
sammanhängande stråk bildas längs med vattnet. I kajens möte med Strandgatan bildas en liten kajplats. I anslutning till kajplatsen
ska det fi nnas centrumfunktioner". Hur/om man ska försöka bevara kopplingen till det gamla färjeläget framgår inte.
Tidsaxeln säger att detaljplanen ska ställas ut i september och antas i stadsbyggnadsnämnden i december, så det finns lite tid att undersöka/debattera detta närmre för den som är hugad.