Folkets park 10.00. Foto: Beatrice Bolmgren |
Den elfte november 2011 förevigades Malmö av 336 fotografer. Kanske av fler, men det var dessa 336 som deltog i fotobyrån Apelögas projekt. Cirka 5 000 bilder lämnades in till redaktionen. Resultatet har snabbt blivit bok, Malmö. 24 timmar. 227 bilder.
Det är en rolig bok att bläddra i. Den består av ett antal frusna ögonblicksbilder av staden just den här dagen, med fokus på människorna som lever och vistas här. En del rörande, andra skojiga, de flesta fångade i flykten och andra mer arrangerade.
Coop, 19.43. Mandy Jonusas underhåller. Foto: Josefin Widell Hultgren |
Vad är det då för bild av Malmö som framkallas? Glädjande nog har det blivit en ganska jämn könsfördelning om man räknar antalet pojkar och män (52 %) respektive flickor och kvinnor på bilderna. Självklart, kan man tycka, då ju befolkningen är jämnt fördelad. Men tyvärr är det långt ifrån alltid så, om man tittar i till exempel en dagstidning eller ett nyhetsprogram på tv. Det är inte ovanligt att fördelningen är 70-30 till fördel för män. Om redaktionen medvetet gått in för att det skulle bli så här framgår inte, men hatten av för det i alla fall.
När det gäller fotograferna bakom bilderna är det inte så positivt: av 199 räknade är 60 % tagna av män, det vill säga mer likt den gamla vanliga visan. Till stor del beror snedfördelningen på att Apelögas manliga fotografer är överrepresenterade i boken.
Vittlingens äldreboende, Limhamn 14.43. Foto: Christian Andersson |
En stor majoritet av människorna på bilderna är unga. Förmodligen är detta inte helt rättvisande, men Malmös befolkning är ung. För trettio år sedan, under krisåren då så många arbetstillfällen försvunnit, hade staden en befolkningspyramid som måste ha skrämt slag på politiker och planerare: ganska mycket barn längst ner, en smal "midja" av folk i förvärvsarbetande ålder i mitten och - framför allt - en bred och till synes ständigt växande svamphatt av äldre längst upp. Numera ser pyramiden mer ut som just en pyramid.
Malmös berömda omvälvning från industristad till kunskaps- och upplevelsestad, den som sägs ha räddat staden, kan man utläsa den av bilderna i boken?
Kanske. Här finns inga bilder på cykelkaravaner av arbetare på väg till eller från de stora arbetsplatserna. Å andra sidan har inte heller den strida ström av cyklande studenter och pendlare som varje vardag fyller staden förevigats.
Max, Gustav Adolfs torg, 12.11. Foto: Catrin Haglund |
Några foton visar det arbete som historiskt förknippas med Malmö: fiskarna vid hoddorna, lastbilarna i hamnen, en brödfabrik. Andra visar tatueringsartister, tillskärare, serveringspersonal och konstnärer - näringsgrenar som mer förknippas med det moderna Malmö. På de flesta bilderna gör människor annat än jobbar - de roar sig, sportar, är hemma, leker, är i rörelse från en plats till en annan. Ändå: många av bilderna - kanske de flesta - skildrar arbetsplatser, även om det inte alltid är arbetet eller de som arbetar där som är i fokus. På kaffeserveringen, i skolan, på Aq-va-kul, på Centralstationen eller ålderdomshemmet, på torget och krogen, är det förstås folk som arbetar. Malmö är en stad av jobbare, men de sysslar - i alla fall till rätt stor del - med annat nu än förr i tiden.
"Malmö. 24 timmar. 227 bilder" lyckas inte fullt ut fånga den kreativa kraft och de intressekonflikter som just nu gör Malmö till en så dynamisk plats. Det var väl heller inte ambitionen och det är inte hela världen - det är som sagt en rolig bok att bläddra i. Många av bilderna hade kunnat vara tagna var som helst, men det finns några som är väldigt mycket Malmö: de badande damerna på Kallis,
tjejerna på falafelhaket, killarna framför Moriskan, den gamle mannen som tar igen sig på en bänk på Malmö C.
tjejerna på falafelhaket, killarna framför Moriskan, den gamle mannen som tar igen sig på en bänk på Malmö C.
Max, Gustav Adolfs torg, 12.11. Foto: Catrin Haglund
SvaraRaderaEn fantastiskt bra bild!
att boken kanske inte lyckades fånga den kreativa kraften i stan beror möjligen på att de kreativa genierna inte gillar att jobba gratis, fotograferna som kom med i boken fick inte ens ett ex av boken utan bara några procents kostnadslättnad om de ville köpa boken själva.
SvaraRadera@Kallamigänglamarken Ellerhimlajordenomduvill: jag antog - felaktigt, tycks det alltså - att de som fått med sina bilder i boken fått en sjysst deal från Apelöga. Det framgår inte någonstans hur uppgörelsen ser ut, snarast får man intryck av att det är ett kollektivt projekt initierat av fotobyrån. Slarvig research av mig - tack för din kommentar! Kanske kan man hoppas på ett klargörande från redaktionen, om de ser denna tråd?
SvaraRaderaDet finns en tråd på Fotosidans forum där vi försökt förklara varför upplägget blivit som det blivit: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1765056#post1765056
SvaraRaderaAtt många på bilderna är unga tänker jag kan bero på att många unga oftare fotograferar tillsammans, eller oftare fotograferar sina vänner. Medans medelålders män gärna fotograferar typ natur och hus.
SvaraRaderaEn rent ovetenskaplig observation dock, så klart ;)
@Jonas: jag tror minsann det ligger mycket i vad du säger :-)
SvaraRadera