söndag 19 december 2010

Avstickare: Johanneslust

I serien Verksamhets- och industriområden i Malmö har turen nu kommit till Johanneslust. Man har området på höger hand när man åker Sallerupsvägen in mot Värnhem, precis innan man kommer fram till Ellstorp. Som en enklav i industribebyggelsen ligger några kvarter med egnahem. Om man svänger av på Johanneslustgatan förstår man snart mer av områdets historia. Det här är gammalt järnvägsland. Inte mindre än tre järnvägslinjer drog fram här: Malmö-Simrishamn 1892, Malmö-Genarp 1894 och så Kontinentalbanan 1898. Längs spåren växte det upp industrier och verkstäder. Bland annat hade Dalbyverken en betongstation här, dit sten från stenbrottet i Dalby fraktades per tåg och lastbil fram till 1990.

Genarpsbanan lades ner 1948 och spåren togs bort, antagligen hade järnvägen samma sträckning som Genarpsgatan har idag. Simrishamnsbanan ligger där den ligger men trafikeras inte. En gammal lokverkstad står kvar som ett fint tegelmonument över järnvägseran. Idag har Friskis & Svettis tagit över.

I närheten av verkstaden finns en byggnad som väl har varit lok- eller vagnstall. Nu håller den på att renoveras. Männen som jobbar här när jag kommer förbi i början av oktober vet inte vad det ska bli när det är klart, de bara röjer ut gammal bråte och inredning. Spåren är sedan länge borta och senaste officiella användningen var förmodligen som bussgarage. Efter det har stallarna tjänstgjort som graffiti-galleri. Malmö-målare som Cyclope har varit mycket i farten här. Ett inlägg med bilder på graffitin kommer lite senare. I skrivande stund är den förmodligen övermålad.

11/10 2010

Efter att järnvägarna lagt ner blev det mer intressant att lägga sin verksamhet ut mot Sallerupsvägen. Här finns en del fina hus från 50- och 60-talet, bland annat ett där Sparrholms sålde båtar till för inte så länge sedan. I oktober stod byggnaden tom och skulle behöva en kärleksfull hand för att inte gistna helt.

11/10 2010

Kontorshus mot Sallerupsvägen, 11/10 2010

Johanneslust är ett trevligt litet industriområde, småskaligt och med fler intressanta hus och miljöer än vad jag hann kolla upp vid detta första höstliga besök. Antagligen finns det planer på att förtäta med bostadshus på det gamla järnvägsområdet. I norr gränsar Johanneslust till Kirsebergsstaden, ett verksamhetsområde som också det präglats av järnvägarna. I öster finns den fina Flygfältsparken och Bulltofta industriområde. Således finns all anledning att återända till trakten för fler utflykter i stadslandskapet.

Källa: INDUSTRI- OCH VERKSAMHETSMILJÖER I MALMÖ. En översiktlig inventering. Rapport från projektet Storstadens arkitektur och kulturmiljö. Projektledare: Tyke Tykesson. Text & foto: Daniel Melchert och Carola Lund. Malmö kulturmiljö, 2002. Ladda ner här.

3 kommentarer:

  1. Har Sparrholms gått i graven, så trist. Fast jag aldrig satt min fot där så känns det ändå som en bit av det "gamla Malmö" försvinner. För mig har alltid firman och byggnaden haft något amerikanskt över sig. Läget vid vägen har något motelligt över sig. Det finns ett begrepp gogglearkitektur (tror jag) som detta har ett stänk av. Egentligen ska det nog vara mer crazy med tokiga former och färger för att synas väl från bilen.
    Järnvägen har verkligen präglat stadens framväxt vilket man idag inte alltid förstår.

    SvaraRadera
  2. Johan! Sparrholms fasad var ett kännemärke längs Sallerupsvägen, och utformningen var säkerligen gjord med tanke på att dra bilisternas blickar till sig. Nuförtiden pratar man om motorvägsestetik (se Malmö i skimmer & skugga, sid 218), stora strukturer som ska synas från bilarna där de susar fram i hög fart i städernas utkanter. Sparrholms har behagligare proportioner.
    När jag kollar upp det hela visar det sig att Sparrholms köptes upp av företaget Ocean Living och hösten 2009 planerades för en flytt från lokalerna på Sallerupsvägen. Men innan det blev av gick Ocean Living i konkurs. Om Sparrholms finns kvar i någon form är osäkert.
    Malmö som järnvägsstad: det har verkligen gått upp för mig i och med det här bloggandet. Kontinentalbanan förstås, men även klustret av linjer kring Östervärn. Värt att kolla upp mer i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Mycket fint område. Detaljplanen säger att det ska bli radhus så småningom. Inget spännande tyvärr, finns potential där.

    SvaraRadera